Het Zwitserse levensmiddelenbedrijf Nestlé, bekend van onder meer Nespresso en Kitkat, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een licht hogere omzet behaald. Het bedrijf had last van negatieve wisselkoerseffecten door de dure Zwitserse frank. Dat blijkt uit cijfers die Nestlé vrijdag publiceerde.
De omzet bedroeg 20,9 miljard frank (20,2 miljard euro), een stijging met 0,5 procent in vergelijking met een jaar eerder. Op autonome basis, dus exclusief overnames en wisselkoerseffecten, ging de omzet met 4,4 procent omhoog dankzij een gestegen verkoop en hogere prijzen, maar de dure frank zorgde echter voor tegenwicht. Volgens Nestlé was sprake van een hogere verkoop in alle regio’s, waarbij de opkomende markten het best presteerden.
’s Werelds grootste levensmiddelenproducent verwacht voor heel dit jaar een autonome groei van circa 5 procent. Ook wil de fabrikant van merken als Maggi en Perrier zijn winstmarge verbeteren en de winst per aandeel verhogen.
De autonome omzetgroei van Nestlé was iets beter dan analisten hadden gedacht. Zij rekenden in doorsnee op een plus van 4,2 procent. Bij de totale omzet werd een gemiddeld niveau voorspeld van 21,2 miljard frank.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl